NOTICE OF FILING

This document was lodged electronically in the FEDERAL COURT OF AUSTRALIA (FCA) on
3/07/2018 10:51:42 AM AEST and has been accepted for filing under the Court’s Rules. Details of
filing follow and important additional information about these are set out below.

Details of Filing

Document Lodged: Reply - Form 34 - Rule 16.33

File Number: NSD2179/2017

File Title: GEOFFREY ROY RUSH v NATIONWIDE NEWS PTY LIMITED &
ANOR

Registry: NEW SOUTH WALES REGISTRY - FEDERAL COURT OF
AUSTRALIA

>,
A £ Sﬂ =

Dated: 3/07/2018 10:51:46 AM AEST Registrar
Important Information

As required by the Court’s Rules, this Notice has been inserted as the first page of the document which
has been accepted for electronic filing. It is now taken to be part of that document for the purposes of
the proceeding in the Court and contains important information for all parties to that proceeding. It
must be included in the document served on each of those parties.

The date and time of lodgment also shown above are the date and time that the document was received
by the Court. Under the Court’s Rules the date of filing of the document is the day it was lodged (if
that is a business day for the Registry which accepts it and the document was received by 4.30 pm local
time at that Registry) or otherwise the next working day for that Registry.



Form 34
Rule 16.33

AMENDED REPLY

NSD2179/2017

Federal Court of Australia

District Registry: New South Wales

Division: General

GEOFFREY ROY RUSH

Applicant

NATIONWIDE NEWS PTY LIMITED

First Respondent

JONATHON MORAN

Second Respondent

The Applicant makes the following assertions:

1. Save and except insofar as it contains admissions, the Applicant joins issue
with the Further Amended Defence filed on 20-February 23 April 2018 (the
“‘Defence”).

2. In answer to paragraph 13(b) of the Defence and the particulars appearing in

paragraphs 29 to 36.14 36-15, the Applicant says that the Respondents were
actuated by malice within the meaning of s.30(4) of the Defamation Act 2005
and at common law, in that they published the matters complained of

predominantly for the improper motive of harming the Applicant.
Particulars

(a) The Respondents had no evidence, at the time of publication of the
matters complained of, that the Applicant had engaged in any

misconduct of a sexual nature during the production of King Lear.

(b) The Respondents had not received, at the time of publication of the
matters complained of, any information from any source who had direct

Doc ID 566917283/v1



(c)

(d)

(e)

(f)

(9)

Doc ID 566917283/v1

knowledge of any misconduct on the part of the Applicant of a sexual

nature during the production of King Lear.

Prior to the publication of the first and second matters complained of, the
Respondents had no information that the Applicant had actually
engaged in inappropriate conduct, only that it had been alleged that he

had done so.

The Respondents did not speak to the Complainant prior to publishing
the matters complained of in order to check the accuracy of the
allegations of sexual misconduct that they intended to make against the

Applicant.

The Respondents allege, in paragraph 29 of the Defence, that the public
interest in the matters complained of was as a result of “widespread
reporting” of “allegations of sexual misconduct, bullying and harassment
in the entertainment industry” and they then name a number of
celebrities accused of misconduct of a sexual nature and allege that the

matters complained of were published in that background context.

The Respondents directly accused the Applicant of misconduct of a
sexual nature by calling him “King Leer” on the front page on
30 November 2017 and by making imputations 4(b), 5(a), 5(b), 7(a),
7(b), 7(c), 8(a), 8(b), 8(c), 10(a), 10(b), 10(c), 10(e), 11(a), 11(b), 11(c)
and 11(e) pleaded in the Statement of Claim.

Despite the statements made in Court on behalf of the Respondents on
8 February 2018 (that "the articles did not make any allegation that Mr
Rush had engaged in inappropriate behaviour of a sexual nature" and,
further, that "[the articles] dont make any allegation of sexual
impropriety"), the First Respondent nonetheless reported the Court
proceedings in The Australian on 8 February 2018 under the headline
“Geoffrey Rush secures interim order to gag The Daily Telegraph’s
evidence”, as follows: “Mr Rush sued Nationwide News, publisher of The
Daily Telegraph, in December after it published a story detailing an
investigation into the actor by the Sydney Theatre Company over

alleged sexual misconduct...”.

Page 2



(h)

(i)

Doc ID 566917283/v1

The assertions in Court, referred to at paragraph (2)(g), above, that the

allegations against the Applicant in the matters complained of were not

of a sexual nature, were false.

The Respondents engaged in a campaign against the Applicant in which

they have repeatedly made allegations of misconduct of a sexual nature

- namely:

(i)

(i)
(iif)

(iv)

(v)

First and second matters complained of published on
30 November 2017,

Third matter complained of published on 1 December 2017;

Article in the Sunday Telegraph published on 3 December 2017,

entitled "Rush quits arts academy”, in which it was alleged that:

(A)  The accusations against the Applicant were said to be
"accusations of repeatedly inappropriately touching a cast
member during The Sydney Theatre Company's stage
production of King Lear, which ran from November 2015

to January 2016"; and

(B) "It is understood the alleged incidents at times occurred in

full view of the audience in the Roslyn Packer Theatre",

Article in the Daily Telegraph published on 4 December 2017,
entitled "Ugly Open Secret Is Centre Stage", in which the
Applicant is named, and a photograph of the Applicant is
published, alongside comments made by actor Yael Stone in
relation to the #metoo movement, including the following
comments: "The scale of this unspoken culture, and the abuse of
power manifested in sexual aggression, shouldn't really come as
a surprise...Now we are discovering that this culture also exists
in Australia, the truth is hitting home, and it hurts™,

Article published on the Daily Telegraph website on 5 December
2017, authored by Karlie Rutherford and Kris Crane, entitled

Page 3



Doc ID 566917283/v1

(vi)

(vii)

(viii)

"AACTA Awards: Stars of stage and screen urge industry to

tackle cancer of sexual harassment", in which:

(A) A prominent photograph of the Applicant was published
immediately above the following words: "This year's event
has been overshadowed by a series of sexual
harassment and bullying allegations levelled at some of
entertainment's biggest stars following Hollywood's earth-
shaking Harvey Weinstein scandal":

(B) A paragraph referring to the Applicant having been
“accused of 'inappropriate behaviour' towards a female
co-star' was published immediately above the following
words: "TV presenter Don Burke is also facing ailegations
he denies and dozens of other well-known figures are

expected to be accused of misconduct";

(C) The article concluded with the following words: "A polf
released last month by WIFT revealed 58 per cent of
respondents have experienced sexual harassment in the

workplace™,

Article in the Daily Telegraph published on 5 December 2017,
authored by Karlie Rutherford and Kris Crane, entitied "Stars of
stage and screen urge industry to tackle cancer of harassment",
which is in the same terms, or substantially the same terms, as

the article referred to at paragraph 2(i)(v), above;

Article in the Daily Telegraph published on 5 December 2017,
authored by Jack Houghton, entitied "Rush just playful: Director”,
which appears immediately above another article entitled

"Spacey was sex suspect",

Article in the Daily Telegraph published on 5 December 2017,
authored by Alison Stephenson and Kris Crane, entitled "'Brave
women win praise at glam awards", which:

Page 4



Doc ID 566917283/v1

(ix)

(xi)

(A) Commences with the following words: "Women speaking
out against abuse and harassment in the entertainment
industry were last night hailed as ‘pioneers', while two

more big names revealed they had also been victims";

(B) Refers to the Applicant in the same paragraph as Don
Burke, as follows: "The industry is reeling after allegations
against former AACTA president Geoffrey Rush, who
stood down after being accused of ‘inappropriate
behaviour' towards a female co-star during a production of
King Lear - a claim he strongly denies. And TV presenter
Don Burke is facing multiple allegations, which he also

denies";

Article in The Australian published on 9 December 2017,
authored by Rosemary Neill, entitled "Celluloid Ceiling", which
includes the following words: "Now, however, the tsunami of
sexual harassment, assault and inappropriate behaviour
allegations is engulfing some of the arts and screen industry's
most powerful men, including Australia's Don Burke and Geoffrey

Rush, who have both firmly denied the claims of misconduct";

Article in The Australian published on 8 February 2018, authored
by Dana McCauley, entitled "Geoffrey Rush secures interim order
to gag The Daily Telegraph's evidence", which includes the
following words: “Mr Rush sued Nationwide News, publisher of
The Daily Telegraph, in December after it published a story
detailing an investigation into the actor by the Sydney Theatre

Company over alleged sexual misconduct...”;

Article in the Daily Telegraph in hardcopy (on the front page and
on pages 6 and 7) and online published on 20 February 2018,
entitled “STOP DOING IT", which purported to be a Court report
of the Applicant’s strike out application that was heard on 19
February 2018 but was misleading and sensational and reported
allegations in the Amended Defence as though they were fact;

Page 5



Doc ID 566917283/v1

(xii)

(xii)

(xiv)

(xv)

Article in The Australian in hardcopy (on the front page and on
page 2) and online published on 20 February 2018, entitied
“‘Actress at heart of case against Rush revealed’, which
purported to be a Court report of the Applicant’'s strike out
application that was heard on 19 February 2018 but was
misleading and sensaticnal and reported allegations in the

Amended Defence as though they were fact;

Article in The Courier Mail in hardcopy (on page 9) and online
published on 20 February 2018, entitted "'STOP DOING IT' -
Actress tells King Lear to 'f--off in toilet, court told", which
purported to be a Court report of the Applicant's strike out
application that was heard on 19 February 2018 but was
misleading and sensational and reported allegations in the

Amended Defence as though they were fact; and

Article in The Herald Sun in hardcopy (on page 5) and online
published on 20 February 2018, entitled "Court hears that actress
repeatedly asked Geoffrey Rush to...STOP DOING IT", which
purported to be a Court report of the Applicant’'s strike out
application that was heard on 19 February 2018 but was
misleading and sensational and reported allegations in the
Amended Defence as though they were fact.

Article in The Australian published on 19 March 2018, authored
by Stephen Brook, entitled "The Diary", which includes the

following words:

[Tlhe Telegraph's amended defence documents, which
were at one point suppressed, include allegations Rush
inappropriately touched Eryn Jean Norvill while they were
on stage in a Sydney Theatre Company production of
King Lear. Rush strenuously denies the allegations. The
newspaper's particulars of qualified privilege claim Norvill
complained to the STC that Rush ‘had touched her
genitals during the production of King Lear without her

Page 6



)

(k)

()

(m)

Doc ID 566917283/v1

consent'. Rush denies this claim and the actor said it had

not been raised with him by the complaint or the STC.

The First Respondent published the matters complained of despite an
email on or about 29 November 2017 from the Deputy Editor of the
Herald Sun, a newspaper owned by its related entity and which shares
content with the First Respondent, that warned against publication of the

matters complained of, in the following terms:
IMPORTANT NOTICE FOR ALL STAFF
Do not retweet or post any articles regarding GEOFFREY RUSH.

The First Respondent also published the matters complained of despite
a text message on or about 29 November 2017 from a Herald Sun
staffer, which warned that publication of the matters complained of

would be "highly libellous", and which was in the following terms:

...please under no circumstances retweet/share/like/report any
stories about Geoffrey Rush on social media etc until further

notice. The Tele are running with a yarn which is highly libellous.

The first time that the Respondents approached the Applicant for
comment, in relation to the first and second matters complained of, was
by an email from the Second Respondent at 5:06pm on 29 November
2017 to the Applicant’s agent, the evening before the publication of the
first and second matters complained of, and in that approach the
Respondents asserted that the investigation was “part of a broader
investigation into a number of high profile people in the entertainment
industry in the wake of the Don Burke sandal, and previously the Harvey

Weinstein allegations.”

The Respondents did not put to the Applicant, prior to the publication of
the first and second matters complained of, that they intended to refer to
him as “King Leer’, or as a person who had engaged in “Bard
behaviour’, or that they intended to publish the first and second matters
complained of which made the imputations pleaded in paragraphs 4, 5, 7
and 8 of the Statement of Claim despite being in a position to read the

Page 7



(n)

(0)

(P}

(a)

Doc ID 566917283/v1

entire article, including the headline, to a representative of the Sydney

Theatre Company prior to publication.

The Respondents published, in the matters complained of, the content of
an email from the solicitor for the Applicant, Nicholas Pullen, dated
29 November 2017, which was marked “NOT FOR PUBLICATION'.

The first time that the Respondents approached the Applicant for a
comment about the third matter complained of was at 6:20pm on
30 November 2017 by an email from the Second Respondent to the
Applicant’'s agent, the evening before the third matter complained of was

published on the front page.

The First Respondent has maintained the republication of the second
and third matters complained of on its websites, despite the filing of its
Defence on 1 February 2018 and despite serving an Amended Defence
on 15 February 2018 in which it did not allege that any of the imputations

of sexual misconduct were substantially true.

The First Respondent has maintained the accuracy generally of the
content of the second and third matters complained of in an article in the
Daily Telegraph published on 9 December 2017, authored by Matthew

Benns, entitled "Hurt actor takes action", in which it is stated:

The Daily Telegraph stands by its reporting of the complaint
made against Rush during his last stint at the STC for the

production of King Lear.

Editor Christopher Dore said the newspaper would defend its

accurate reporting in court.

Page 8



(r)

(s)

Doc ID 566917283/v1

‘The Daily Telegraph accurately reported the Sydney Theatre
Company received a complaint alleging that Mr Geoffrey Rush
had engaged in appropriate behaviour’, Mr Dore said. 'We will

defend our position in court'.

The First Respondent has continued to maintain that its conduct, in

publishing the first, second and third matters complained of, was

reasonable, including by:

(i)

(i)

(iif)

On 9 December 2017, making the comments referred to at

paragraph (2)(q), above;

On 1 February 2018, filing a Defence which included, at
paragraph 36, an assertion that "[tlhe Respondents’ conduct in
publishing the matters complained of was reasonable in the

circumstances";

On 15 February 2018, serving an Amended Defence (which was
subsequently filed on 20 February 2018) which repeated
paragraph 36 of the previous iteration of the Defence (as referred

to at paragraph (2)(r)ii}, above);

On 20 February 2018, issuing a statement from Chris Dore,
Editor, which included that "The Daily Telegraph considers that
its conduct in publishing the articles...was reasonable”.

Even after the decision of Justice Wigney, handed down on 20 March

2018, the Respondents have continued to repeat the allegations which

were struck out by Justice Wigney, namely:

(i)

An article published online on "news.com.au", on 20 March 2018,
entitted "Daily Telegraph's defamation defence removed in
Geoffrey Rush case", in which it was stated, among other things:

(A)  That the matters complained of alleged that the Applicant
"behaved inappropriately to a colleague during a Sydney

Theatre Company production of King Lear in 2015";

Page 9



(B) That the Respondents' Defence "alleges Rush touched
co-star Eryn Jean Norvill in a way that made her feel
uncomfortable on five separate occasions during the final
week of the production” - with the use of the present tense
"alleges" implying that the allegation had survived the
Applicant's strike-out applications and was still included

as part of the Respondents' Defence;

(C) That "Rush is also accused of following his co-star into
the women's toilet and standing outside her cubicle until
she told him to 'f*** off at a party to celebrate the end of
the production"” - with the use of the present tense
"is...accused" implying that the allegation had survived
the Applicant's strike-out applications and was still

included as part of the Respondents' Defence; and

(D) That "The Telegraph can no longer seek to prove it
substantially true that Rush engaged in scandalously

inappropriate behaviour”.

(i) An article published on page 12 of The Daily Telegraph, on 21
March 2018, entitled "Rush case to head for trial", in which it was
stated, among other things, that: "The Telegraph was seeking to
prove that Mr Rush, 66, touched his co-star Eryn Jean Norvill in
an inappropriate manner while he carried her on stage as she

simulated the lifeless body of King Lear's daughter Cordelia".

(i)  An article published in The Australian, on 21 March 2018, entitled
"Rush defamation case: truth defence rejected”, in which it was

stated, among other things:

(A) That the Respondents' Defence “claimed the
inappropriate’ touching occurred during the production's
final five nights, when Rush carried her lifeless body

across the stage"; and

Page 10
Doc ID 566817283/v.¥



()

()

(v)

(w)

Doc ID 566917283/v1

(B) That the Respondents' Defence "also claimed that at a
closing-night cast party, Rush entered the women's toilets
and 'stood outside a cubicle' occupied by Norvill. The
actress told him to 'f..k off, the document stated, and he
feft".

On 29 November 2017, prior to the publication of the matters

complained of, the Respondents were put on notice by the Sydney

Theatre Company (STC) that the alleged complainant was distressed

and extremely fragile and that the STC took the view that it was the

complainant's story to tell and that she should have the right to tell it at a

time of her choosing and on her own terms. Notwithstanding that, the

Respondents still published the matters complained of on 30 November

2017 and 1 December 2017, because they were motivated to harm the

Applicant rather than to support the alleged complainant.

On 30 November 2017, prior to the publication of the third matter

complained of, the Respondents received from the STC a further written

statement in which it stated the complaint was made to the STC, not by

the STC, and was not a conclusion of impropriety. Notwithstanding that,

the Respondents elected not to publish that part of the statement, and

instead included in the third matter complained of an allegation that " Two

STC sources said the company stood by her claims".

By 30 November 2017, prior to the publication of the third matter

complained of, the Respondents were aware that Brandon McClelland's

tweet was not directly related to the Applicant and that Mr McClelland

was not able to comment on the alleged complaint made to the STC

because he did not have any intimate or first-hand knowledge regarding

the production of King Lear. Notwithstanding that, the Respondents

quoted from Mr McCleliand's tweet in the third matter complained of and

misrepresented that he was publicly expressing his support of the

allegations made against the Applicant.

The Respondents redacted the Facebook post of Meyne Wyatt in the

third matter complained of and misrepresented it to be a comment about

the allegations against the Applicant when it was more likely a generic

Page 11



comment about the entertainment industry worldwide. The Respondents
then published the Facebook post and Mr Wyatt's photograph on the
front page of the third matter complained of, representing that he was

ersonally taking a stand against the Applicant, in circumstances where

the Respondents did not even speak to Mr Wyatt before doing so.

Date: 27 June 2018

7/

Signed-by Nicholas Pullen

Solicitor for the Applicant

This pleading was prepared by Nicholas Pullen and Jeremy Marel, Solicitors, and Sue

Chrysanthou, Barrister.

Page 12

Doc ID 566917283/v1



Certificate of lawyer

I Nicholas Pullen certify to the Court that, in relation to the Amended Reply filed on
behaif of the Applicant, the factual and legal material available to me at present
provides a proper basis for:

(a) each allegation in the pleading; and

(b) each denial in the pleading; and

(c) each non admission in the pleading.

Date: 27 June 2018

e A

—
Signed-by Nicholas Pullen
Lawyer for the Applicant

Page 13

Doc ID 566917283/v1



